Ρ

Ρατσισμός


Μορφές του ρατσισμού μέσω διαδραστικής εικόνας με το εργαλείο Thinglink (των μαθητών Νίκου Σπίνου και Κατερίνας Τυρακίδου Α2)






Οι σκέψεις του ρατσιστή μέσα από το ημερολόγιό του  (των μαθητών Νίκου Σπίνου και Κατερίνας Τυρακίδου Α2)

                                                                                                           Θεσσαλονίκη, 15/11/2012

"Γύρισα σπίτι μου το μεσημέρι τρομερά εκνευρισμένη και αγανακτισμένη. Πώς μπόρεσε αυτός ο βρωμιάρης να μιλήσει με τέτοιο τρόπο σε μένα; Πώς τόλμησε; Ήρθε από την πατρίδα του και νομίζει ότι μπορεί να συμπεριφέρεται όπως θέλει εδώ; Ο μαυριδερός. Το τιποτένιο αυτό υποκείμενο. Που είχε το θράσος να ζητήσει να καθίσει δίπλα μου στο λεωφορείο. Εγώ καλοντυμένη και σενιαρισμένη, γυρνώντας από τη δουλειά κι εκείνος μέσα στη βρώμα από τους δρόμους που περιφερόταν… Να θέλει να καθίσει δίπλα μου. Αν είναι ποτέ δυνατόν!  Ήταν αναμενόμενη, λοιπόν,  η αρνητική μου απάντηση. Κι εκείνος, αντί να ζητήσει συγνώμη που τόλμησε και μόνο να σκεφτεί να κάνει τη συγκεκριμένη πρόταση είχε το θράσος να ζητήσει εξηγήσεις, επειδή ήταν, λέει, η καρέκλα άδεια. Θρασύτατος ο τυπάς. Τον «στόλισα» κι εγώ με όσα κοσμητικά επίθετα βρήκα και ησύχασα. Όχι που θα τον άφηνα… Αντί όμως να σταματήσει εκεί η ιστορία, ο αναιδέστατος  ήρθε προκλητικά και κάθισε δίπλα μου, λέγοντας πως θα έπρεπε να ντρέπομαι για τη συμπεριφορά μου. Ακούς εκεί; Να κάνει αυτός υποδείξεις σε μένα; Δεν πάει από εκεί που ήρθε… Ο αλήτης…"



Πώς νιώθει όμως το άτομο που βιώνει ρατσιστική αντιμετώπιση;

Εικόνες από τη δική μας καρέκλα της αφήγησης





Βίντεο: Ποια η δική μας αντίδραση στο ρατσισμό;
Τόσο το κείμενο όσο και η σύνθεση της μουσικής και η απόδοσή της με τη βοήθεια του πιάνο είναι δημιούργημα της μαθήτριας του Α2, Σωτηρέλη Γεωργίας.





Ώρα για προβληματισμό...


Άρθρο: H γενετική είναι… αντιρατσίστρια

H ομοιότητα μεταξύ των ανθρώπων είναι αυταπόδεικτο γεγονός: Όλοι οι άνθρωποι μοιάζουμε σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι ανήκουμε στο ανθρώπινο είδος. Tαυτόχρονα όμως διαφέρουμε σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπορεί κανείς να ξεχωρίσει εύκολα τον έναν από τον άλλον. Aναζητώντας το ποσοστό του γενετικού υλικού μας, το οποίο είναι υπεύθυνο για τις ομοιότητες μεταξύ μας, οι επιστήμονες συνέκριναν τμήματα DNA από ανθρώπους διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών. H σύγκριση κατέδειξε ότι ο Homo sapiens αποτελεί ένα εξαιρετικά ομοιογενές είδος: Δύο οποιοιδήποτε άνθρωποι, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους, είναι γενετικά ταυτόσημοι κατά 99,9%. Tο υπόλοιπο 0,1% είναι αυτό που κάνει τον καθένα από μας ξεχωριστό.

Aκόμα και μεταξύ ατόμων με εμφανώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, τα οποία κατά παράδοση χρησιμοποιούνται για την κατηγοριοποίησή μας (χρώμα δέρματος, ματιών…) οι ομοιότητες είναι τεράστιες. Oι συγκριτικές μελέτες του DNA κατέδειξαν ότι τα χαρακτηριστικά αυτά ελέγχονται από μικρό αριθμό γονιδίων, τα οποία μεταλλάχτηκαν ως ανταπόκριση στις περιβαλλοντικές συνθήκες. Έτσι, οι πληθυσμοί που κατοικούν γύρω από τον Iσημερινό ανέπτυξαν σκούρο χρώμα, ώστε να προστατεύονται από την αυξημένη, στις περιοχές αυτές, υπεριώδη ακτινοβολία. Aντίθετα, οι πληθυσμοί που εξελίχτηκαν γύρω από τους πόλους ανέπτυξαν διάφανο λευκό δέρμα, προκειμένου να μπορούν να εκμεταλλευτούν το λιγοστό φως για την παραγωγή βιταμίνης D.

Iωάννα Σουφλερή, ένθετο «BHMASCIENCE», εφημ. TO
BΗΜΑ, 2003

Ποίημα Τι κι αν είμαι διαφορετικός
Μη σε πιάνει πανικός που είσαι διαφορετικός!
Κράτα αυτό για συμβουλή και τραγούδα απ’ την αρχή:
«Τι κι αν είμαι διαφορετικός, είμαι ένας και μοναδικός!».
Αλλιώτικοι είναι όλοι, κάποιο στο χρώμα και άλλοι στο μπόι!
Αυτό δε μας τρομάζει ούτε και μας νευριάζει
αφού όλοι μας πονάμε, ένα φίλο λαχταράμε!
«Φαγητό, σπίτι, νερό, τα χρειάζομαι και γω!».
Μη φοβάσαι λέω εγώ, θα ‘μαι πάντα κάπου εδώ
και μαζί θα περπατάμε, θα μιλάμε, θα γελάμε,
πάντοτε θα τραγουδάμε και ποτέ δε θα ξεχνάμε:
«Τι κι αν είμαι διαφορετικός, είμαι εγώ ξεχωριστός!»
Δεν μπορείς να περπατήσεις ή και λέξεις να μιλήσεις;
Κάποιοι άλλοι δεν μπορούν ούτε απλά να αγαπούν!
Πάντα έχεις κάποια αξία αν δική σου έχεις ουσία.
Να θυμάσαι πάντα κάτι, σε ένα παζλ είσαι κομμάτι
που σε κάνει ενδιαφέροντα και για μας τον πιο σπουδαίο!
«Τι κι αν είμαι διαφορετικός, είμαι εγώ μοναδικός!»

(Ιουστίνα Γούλα, Περιοδικό Παράθυρο στην Εκπαίδευση του Παιδιού, τεύχος 84, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2013)


Εσύ είσαι ρατσιστής; Πάρε μέρος στην έρευνα



Το ερωτηματολόγιό μας για το ρατσισμό!!!

1. Θεωρείς ότι είναι συνηθισμένο το φαινόμενο του ρατσισμού στο σχολείο;


Α) Ναι                 Β) Όχι



 2. Εσύ αντιμετωπίζεις ρατσισμό στο σχολείο;


 Α) Ναι                  Β) Όχι


 Αν ναι, για ποιο χαρακτηριστικό σου;


Α) Ενδυμασία


Β) Βάρος


Γ) Εμφάνιση


Δ) Χρώμα


Ε) Ύψος


‘Άλλο _______________________



 3. Έχεις δεχτεί ρατσισμό από καθηγητή σου;


Α) Ναι                   Β) Όχι



 4. Έχεις γίνει μάρτυρας βίαιης ρατσιστικής επίθεσης στο σχολείο σου;


Α) Ναι                   Β) Όχι


 Αν ναι, πώς αντέδρασες;


Α) Φώναξα κάποιον καθηγητή του σχολείου μου


Β) Προσπάθησα να τους σταματήσω


Γ) Αδιαφόρησα


Δ) Άλλο ____________________________


5. Πιστεύεις πως μπορεί να αλλάξει αυτή η κατάσταση


  στο σχολείο;  


Α) Ναι                     Β) Όχι


 Αν ναι, με ποιον τρόπο;


 Α) Κάνοντας μία ενημέρωση στους μαθητές για τον ρατσισμό


 Β) Βλέποντας διάφορα βίντεο  


 Γ) Καταγγέλλοντας ρατσιστικές συμπεριφορές-Δεν γινόμαστε παθητικοί θεατές


 Δ) Προσφέρουμε την βοήθειά μας χωρίς να φοβόμαστε


 Άλλο _______________________________________
        


 6. Θα ήθελες να τιμωρείται ο ρατσισμός στο σχολείο σου;


Α) Ναι                 Β) Όχι



 7. Εσύ θα δεχόσουν να κάθεται μαζί σου στο θρανίο ένας συμμαθητής σου με ειδικές ανάγκες;


Α) Ναι                 Β) Όχι 


             
8. Θεωρείς πως η ύπαρξη των συμμαθητών σου από άλλες χώρες δημιουργεί προβλήματα;


 Α) Nαι                 Β) Όχι                    Γ) Ίσως



9. Πιστεύεις πως διαβάζοντας αυτό το ερωτηματολόγιο προβληματίστηκες περισσότερο σχετικά με τον ρατσισμό;


Α) Ναι                   Β) Όχι



10. Τελικά εσύ νομίζεις ότι είσαι ρατσιστής;


Α) Ναι                    Β) Όχι


      ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΣΟΥ!!!!





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο